پرش به

برای استفاده از تمام امکانات انجمن باید عضو شوید.
اگر قبلا عضو شده اید باید وارد انجمن شوید.
عضویت ... ورود



محبوب ترین مطالب پسندیده شده


#9 قوانین و اساسنامه انجمن گروه آموزشی مهندسی ایران

ارسال شده توسط مدیر انجمن در شنبه ۱۹ مهر ۹۳

قوانین و اساسنامه انجمن گروه آموزشی مهندسی ایران   

 

قانون شماره 1) تمامی کاربران می بایست در هنگام ثبت نام در انجمن ، از کلمات مناسب جهت استفاده در نام کاربری خود استفاده نمایند. به علاوه آواتار انتخابی باید در خور شان دانشجویان بوده و حتی الامكان نمادین باشد. انتخاب آواتارهای زننده ، خلاف شئون دانشجویی و قوانین انجمن است. 

 

قانون شماره 2) کاربران انجمن می بایست در هنگام ارسال پيام در تالار ها از کلمات مناسب استفاده نمایند. 

 

قانون شماره 3) کاربران می بایست در هنگام ارسال سوالات و مشکلات و پيامهای خود از یک موضوع مناسب استفاده نمایند. این موضوع می بایست در رابطه با سوال ، مشکل و یا پيام ایشان باشد. 

 

قانون شماره 4) مسئولیت مطالب ارسال شده توسط کاربران به عهده خود ایشان می باشد و لزوماً نظر و یا مطلب مسئولین انجمن نمی باشد. 

 

قانون شماره 5) در صورتی که مایل به ارسال مطلبی از سایت دیگر می باشید ، منبع آن را ذکر نمایید. در صورتی که مطلب یا موضوع مذکور نوشته شده توسط شخص خاصی بوده ، نام وی را ذکر نمایید. 

 

قانون شماره 6) لطفاً در هنگام مطرح کردن سوالات خود ، تالار مناسب را انتخاب نمایید و از مطرح کردن سوالات خود در تالارهای نامتناسب خودداری نمایید. 

 

قانون شماره 7) لطفاً در هنگام طرح سوالات خود آنها را به صورت جداگانه مطرح فرمایید. بدین معنی که در صورتی که سوالهای گوناگونی دارید ، آنها را در چندین ارسال مطرح نمایید و از مطرح کردن تمامی سوالات در یک ارسال خودداری فرمایید . 

 

قانون شماره 8) لطفاً در هنگام جواب دادن به سوالات از به کار گیری الفاظ و جملاتی که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری فرمایید. 

 

قانون شماره 9) لطفاً در صورتی که جواب یک سوالی را نمی دانید از ارسال مطالبی که باعث شلوغ کردن آن ارسال ( یا سوال ) شود خودداری فرمایید. در صورتی که بحث خاصی دارید می توانید برای خودتان یک بحث عمومی باز کنید. 

 

قانون شماره 10) از نوشتن نامه های تجاری و یا تبلیغات تجاری پرهیز كنید. اگر جواب سوال كاربری به گونه ای بود كه مربوط به سایتهای تجاری میشد میبایست فقط در زمینه سوال كاربر سایت معرفی شود و از به كار بردن جملات و كلمات تبلیغاتی خودداری نمایید. 

 

قانون شماره 11) از نوشتن سوال و یا مطلب در تالارهای مختلف خودداری كنید. طبق قانون شماره 5 تالار مناسب و مرتبط به مطلب خود را انتخاب كنید و فقط در آن تالار مطلب خود را ارسال كنید. 

 

قانون شماره 12) مسئولیت تمامی فایلها و یا تصاویر و ... كه از طریق انجمن رد و بدل میشوند بر عهده كاربر فرستنده میباشد و سایت در قبال این گونه مسایل هیچ تعهدی در زمینه سالم بودن آنها، ویروسی نبودن آنها و ... ندارد. ما به شما پیشنهاد میكنیم حتما پس از دریافت فایلها و ... آنها را قبل از استفاده توسط نرم افزارهایی كه كار ویروس یابی و اسكن فایلها را بر عهده دارند ، چك نمایید. 

 

قانون شماره 13) برای امنیت بیشتر جهت گرفتن پاسخ سوال از تالارها استفاده نمایید در صورتی كه مستقیما با یك كاربر از طریق ایمیل ، چت و یا هر طریقه دیگری ارتباط داشته باشید سایت هیچ گونه تعهدی در مقابل بوجود آمدن مشكالات احتمالی نخواهد داشت. 

 

قانون شماره 14) در صورت مشاهده هر گونه بی احترامی به كاربران دیگر با كاربر مربوطه برخورد خواهد شد. 

 

قانون شماره 15) لطفا در زمان مطرح كردن مطلبی در تالارها ، به مسایل و قوانین احترام بگزارید و از قرار دادن مطالب و تصاویر مخالف با آن جدا خودداری فرمایید. 

 

قانون شماره 16) ثبت نام با چند نام کاربری در سايت ممنوع است. 

 

قانون شماره 17) ارسال هرگونه مطلب سياسي يا نقد مذهبي در اين انجمن ممنوع است.


  • parniyan, sirvan1124, sepantaseo و 2 فرد دیگر این پست را پسندیده اند


#56 لغت نامه اصطلاحات دکل حفاری

ارسال شده توسط مدیر انجمن در دوشنبه ۲۸ مهر ۹۳

1247947968_word-of-drilling-rig2.jpg

نام جزوه : لغت نامه اصطلاحات دکل حفاری
نویسنده : مهندس احمد پاکباز
ناشر : گروه آموزشی مهندسی ایران
سال انتشار : 1387
تعداد صفحات : 55 صفحه
فرمت کتاب : PDF


برای اولین بار لغت نامه ای از اصطلاحاتی که در دکل حفاری کاربرد دارد تهیه کرده و در اختیار کاربران سایت مهندسی قرار داده ایم.
این لغات بسیار تخصصی بوده بطوریکه در هیچ فرهنگ لغاتی نمی توانید آنها را بیابید .
هدف ما بالا بردن هر چه بیشتر سطح آگاهی دانشجویان رشته مهندسی شیمی - نفت - گاز و پتروشیمی است و امیدواریم بتوانیم در این زمینه سهمی داشته باشیم . 

این لغت نامه شامل صدها لغت تخصصی پرکاربرد در دکل حفاری میباشد که اگر بخواهید معنای بعضی از آنها را از فرهنگ لغات استخراج کنید ، نمیتوانید معنای صحیحی از آن لغات را بدست آورید (معنا و کاربردی که در صنعت حفاری میدهد).

در تهیه این لغت نامه سعی شده است کلمات بر اساس حرف الفبای لاتین مرتب گردد تا بتوان زودتر معنای یک لغت را پیدا نمود ، همچنین دراری فهرستی از لغات گردآوری شده میباشد که میتوانید لغت مورد نظر خود را در آن جستجو کنید.
از نکات مثبت این لغت نامه ، ارائه تصویر به همراه معنا و کاربرد و کامات مرتبط با آن لغت میباشد.

از تمام دوستانی که فکر میکنند این لغت نامه توانسته به آنها کمک کند و میتواند به دیگران نیز کمک کند ، تقاضا داریم این لغت نامه را در اختیار دیگران نیز قرار دهند.

:: 1390/04/06::
نسخه بهینه سازی شده این لغت نامه در سایت قرار گرفت ؛ در این نسخه امکان جستجوی کلمات راحت تر از نسخه قبل می باشد.

فایل های پیوستی


  • مدیر انجمن و baharnpco این پست را پسندیده است


#65 معرفی کارشناسی ارشد مهندسی عمران

ارسال شده توسط مدیر انجمن در پنجشنبه ۱ آبان ۹۳

 کلیات رشته مهندسی عمران

مهندسی عمران یکی از رشته های زیر مجموعه فنی و مهندسی می باشد که مهندسین عمران در این رشته صرف نظر از گرایش های خود، در سه حوزه کاری مجزا به فعالیت می پردازند.

در ابتدای امر در بخش طراحی مهندسین متخصص طراحی یک طرح را برعهده می گیرند که انجام کار در این بخش به عهده مهندسین مشاور می باشد.

مرحله بعدی اجرای پروژه طراحی شده است. این مرحله از حساسیتی به اندازه مرحله طراحی برخوردار است زیرا اگر پروژه ای خوب طراحی شود ولی اجرای خوبی نداشته باشد نتیجه خوبی در بر نخواهد داشت و تمام تلاش مهندسین در بخش طراحی به هدر می رود.

مهندسینی که مایل به کار در این حیطه می باشند باید دارای روابط عمومی بالا و قدرت مدیریت بیشتری باشند.

بخش نهایی در این زنجیره، کارفرما است که وظیفه نظارت بر حسن انجام کار در دو بخش طراحی و اجرا را بر عهده دارد. 

رشته مهندسی عمران دارای 12 گرایش مختلف می باشد، بنابراین می توان گفت رشته مهندسی عمران طیف وسیعی از تخصص ها را در بر می گیرد.

 

ظرفیت کلی دانشگاه ها در سال گذشته

در جدول زیر تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی عمران هر گرایش به تفکیک روزانه، شبانه، پیام نور و غیر انتفاعی نشان داده شده است. با توجه به اینکه آزمون ورودی برای تمام گرایش ها یکسان می باشد. می توان ظرفیت پذیرش هر رشته را به عنوان ملاکی برای انتخاب گرایش مد نظر قرار داد.

 

civil-uni6.png

 

وضعیت ادامه تحصیل (در داخل کشور و خارج از کشور)

دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) در دوران تحصیل عموما به جنبه‌های نظری و پژوهشی می پردازند و علاوه بر افزایش مراتب علمی، توانایی خود را از طریق تحقیق و پژوهش در یک مورد تخصصی تر، ارتقا می دهند.

در خصوص کلیه گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی عمران می توان گفت امکان ادامه تحصیل در داخل و خارج کشور در مقطع دکترا وجود داشته و میسر است.

البته پذیرش خارج کشور در برخی گرایش های کارشناسی ارشد عمران مانند مهندسی محیط زیست، حمل و نقل، ترافیک و منابع آب نسبت به سایر گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی عمران بیشتر است. چرا که به علت نو بودن این گرایش ها و ارتباط تنگاتنگ آنها با پیشرفت های جوامع شهری، امکان کار بر موضوعات پژوهشی و تحقیقاتی بیشتری وجود دارد. در حالیکه گرایش های سازه، زلزله، خاک و پی و راه در داخل کشور بسیار مورد توجه بوده و پروژه های تحقیقاتی زیادی برای آنها تعریف شده است. 

البته پس از کسب اطلاعات در خصوص گرایش های کارشناسی ارشد عمران در نهایت، علاقه داوطلب بر تمام جوانب ارجح بوده و باید بر اساس آن انتخاب مناسبی داشته باشید.


  • مدیر انجمن این پست را پسندیده است


#62 نتایج سال گذشته و اطلاعات کارنامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران

ارسال شده توسط مدیر انجمن در پنجشنبه ۱ آبان ۹۳

تاثیر معدل در آزمون کارشناسی ارشد مهندسی عمران

معدل در آزمون كارشناسي ارشد به اندازه 20% در تعيين رتبه شما اثرگذار است و اين معدل با توجه به دانشگاه محل تحصيل در مقطع كارشناسي متفاوت است در ضريبی بين 1 تا 1/1 ضرب شده و معدل موثر نام گذاري مي گردد.

علاوه بر این تاثیر معدل به صورت کمی، از لحاظ کیفی تاثیر معدل از دو جنبه بررسی می شود:

    - معدل برای رتبه های نه چندان خوب ، خیلی موثر نبوده ولی برای رتبه های خوب تاثیرگذار و سرنوشت ساز خواهد بود. زیرا در رتبه های خوب رقابت برای به دست آوردن یک کرسی دانشگاه بسیار نزدیک و فشرده می باشد.

    - معدل های بالاتر از 16.5 تاثیر مثبت قابل ملاحظه ای دارند، معدل های در حدود 14.5 تا 16.5 تاثیر چندان زیادی ندارند زیرا اکثر دانشجویان رتبه ای در این حدود دارند بنابراین تاثیر معدل برای این دسته از دانشجویان تقریبا خنثی می باشد و در نهایت معدل های زیر 14.5 تاثیر منفی زیادی دارند.

 

علت تفاوت درصدها در آزمون های سال های مختلف

هر سال آزمون كارشناسي ارشد با توجه به سطح دشواري و ساده بودن آن براي رتبه هاي مختلف ميانگين درصدهاي مختلف را رقم مي­زند.

به همین منظور ممکن است یک سال دانشجویی با میانگین درصد 38 رتبه حدود 100 به دست آورد ولی در آزمون دیگری با میانگین درصد 33 این رتبه به دست بیاید.

بنابراین متوجه می شوید چیزی که تعیین کننده می باشد رتبه نیست بلکه رتبه شما در برابر رتبه دیگر دانشجویان می باشد به همین منظور مسئله تراز به كمك می کند تا تاثیر سادگی یا دشواری آزمون از بین برود. زیرا در تراز درصدهای بهترین فرد با درصدهای شما مقایسه می شود.

ماكزيمم تراز هر فرد 10000 مي­باشد كه 80% آن مربوط به ميانگين دروس در آزمون و 20% آن مربوط به معدل است.

البته یافتن تراز کار شما نیست زیرا باید درصد خام تمام افراد در دسترس باشد.

 

نمونه کارنامه آزمون کارشناسی ارشد مهندسی عمران

تجربه نشان داده است که با مقایسه آزمون هر سال با آزمون سال های گذشته و با مقایسه نتایج قبلی با درصدهای آزمون برگزار شده، می توان تخمین مناسبی از رتبه بدست آورد.

البته لازمه این امر، استفاده از تجربه مشاوران و اساتید با سابقه می باشد.  بنابراین در این بخش نمونه ای از نتایج متقاضیان آزمون کارشناسی ارشد مهندسی عمران در سال 1391 نشان داده شده است.

 

civil-uni1.png

 


  • مدیر انجمن این پست را پسندیده است


#61 رتبه ها و ظرفيت دانشگاه های كارشناسی ارشد مهندسی عمران

ارسال شده توسط مدیر انجمن در پنجشنبه ۱ آبان ۹۳

انتخاب رشته
 

به طور قطع می توان گفت انتخاب رشته هوشمندانه به اندازه ساعات درس خواندن شما اهمیت دارد یعنی اگر شما 9 ماه تمام خوب درس بخوانید ولی در هنگام انتخاب رشته اشراف کافی به نحوه انتخاب رشته بهینه نداشته باشید قطعا نمی توانید به نتیجه دلخواه خود برسید.

باید توجه داشته باشید که سازمان سنجش هر ساله ظرفیت برخی از دانشگاه ها را با توجه به سیاست های خود دچار تغییر نموده یا یک گرایش جدید را در یک دانشگاه ایجا می نماید.

بنابراین ممکن است در مورد برخی از کد رشته ها اطلاع دقیقی در دسترس نباشد.

برای مثال در جدول زیر برخی از قبولی های گرایش های مختلف (آخرین نفر قبولی) در هر یک از دانشگاه های کشور به صورت نمونه آورده شده است.

 

 

آخرین قبولی برخی دانشگاه ها در برخی گرایش ها
 

civil-uni.png


  • مدیر انجمن این پست را پسندیده است


#59 مقاله تشخیص اتوماتیک نوع مدولاسیون سیگنال دریافتی با استفاده از توابع زمان- ف...

ارسال شده توسط مدیر انجمن در دوشنبه ۲۸ مهر ۹۳

» عنوان مقاله: تشخیص اتوماتیک نوع مدولاسیون سیگنال دریافتی با استفاده از توابع زمان- فرکانس
» نویسندگان: امیر جعفرقلی – سیدمحمدرضا موسوی
» سال انتشار: ۱۳۸۵
» محل انتشار: نهمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایران-دانشگاه تهران
» زبان مقاله: فارسی


چکیده:
الگوریتمی جدید برای طبقه بندی سیگنال های مدوله شده مختلف و بر اساس تحلیل زمان- فرکانسی سیگنال بنا نهاده شده است. در این روش از توزیع های زمان- فرکانس Choi-william و Wigner استفاده شده و نتایج حاصل از این دو توزیع با هم مقایسه شده اند.

 

کلمات کلیدی: توریع های زمان-فرکانس،تشخیص اتوماتیک مدولاسیون

 

 

DOWNLOAD


  • مدیر انجمن این پست را پسندیده است


#58 مقاله تکنیک موثر و جدید مدولاسیون دیجیتال

ارسال شده توسط مدیر انجمن در دوشنبه ۲۸ مهر ۹۳

» عنوان مقاله: تکنیک موثر و جدید مدولاسیون دیجیتال
» نویسندگان: امیر جعفرقلی – نبی اسمی – محمدرضا موسوی – احمد حسین بیگ
» سال انتشار: ۱۳۸۵
» محل انتشار: نهمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایران-دانشگاه تهران
» زبان مقاله: فارسی


چکیده:
در این مقاله روش جدیدی برای مدولاسیون دیجیتال سیستم های مخابراتی ارائه شده است که احتمال خطا را به شدت کاهش داده و پهنای باند فرکانسی آن متناسب با پهنای باند فرکانسی مدولاسیون M-PSK است.

 

کلمات کلیدی: مدولاسیون دیجیتال , سیستم های مخابراتی , مدولاسیون M-PSK

 

 

DOWNLOAD


  • مدیر انجمن این پست را پسندیده است


#55 لغت نامه اصطلاحات مهندسی حفاری

ارسال شده توسط مدیر انجمن در دوشنبه ۲۸ مهر ۹۳

1247536222_word-of-drilling2.jpg

نام جزوه : لغت نامه اصطلاحات مهندسی حفاری
نویسنده : مهندس احمد پاکباز
ناشر : گروه آموزشی مهندسی ایران
سال انتشار : 1387
تعداد صفحات : 76 صفحه
فرمت کتاب : PDF


برای اولین بار لغت نامه ای از اصطلاحاتی که در مهندسی حفاری کاربرد دارد و بسیار تخصصی بوده و در هیچ فرهنگ لغاتی نمی توانید آنها را بیابید ،  گردآوری کرده و در اختیار کاربران سایت گروه آموزشی مهندسی ایران قرار داده ایم.
امیدواریم بتوانیم در بالا بردن هر چه بیشتر سطح آگاهی دانشجویان رشته مهندسی سهمی داشته باشیم . 

این لغت نامه شامل صدها لغت تخصصی پرکاربرد در مهندسی حفاری میباشد که اگر بخواهید معنای بعضی از آنها را از فرهنگ لغات استخراج کنید ، نمیتوانید معنای صحیح آن لغات را بیابید (معنا و کاربرد آن لغت در صنعت حفاری).
در تهیه این لغت نامه سعی شده است کلمات بر اساس الفبای لاتین مرتب گردد تا بتوان زودتر معنای یک لغت را پیدا نمود.

از تمام دوستانی که فکر میکنند این لغت نامه توانسته به آنها کمک کند و میتواند به دیگران نیز کمک کند ، تقاضا داریم این لغت نامه را در اختیار دیگران نیز قرار دهند .


:: 1388/12/08::
در پی تمایل شرکت حفاری شمال (North Drilling) بر تکمیل و بروزرسانی لغت نامه اصطلاحات حفاری ، اجازه آن از سوی مدیریت گروه آموزشی مهندسی ایران به شرکت حفاری شمال (North Drilling) صادر گردید.
بر اساس این اجازه نامه شرکت حفاری شمال (North Drilling) میتواند این لغت نامه را بروزرسانی کرده و در سایت شرکت خود قرار دهد ، همچنین شرکت حفاری شمال (North Drilling) متعهد گردیده نام گروه آموزشی مهندسی ایران را در قسمت منابع لغت نامه اصطلاحات حفاری ارائه شده در سایت آن شرکت درج نماید.


:: 1390/04/06::
نسخه بهینه سازی شده این لغت نامه در سایت قرار گرفت ؛ در این نسخه امکان جستجوی کلمات راحت تر از نسخه قبل می باشد.

فایل های پیوستی


  • مدیر انجمن این پست را پسندیده است


#54 جزوه نکات طلایی مهندسی حفاری

ارسال شده توسط مدیر انجمن در دوشنبه ۲۸ مهر ۹۳

نام جزوه : نکات طلایی مهندسی حفاری
نویسنده : مهندس احمد پاکباز 
ناشر : گروه آموزشی مهندسی ایران
سال انتشار : 1390
تعداد صفحات : 2 صفحه
فرمت
جزوه : PDF

مهندسی حفاری یکی از دروس مهم در رشته مهندسی نفت محسوب میگردد که در آزمون کارشناسی ارشد از ضریب بالایی برخوردار میباشد و یکی از دروس تعیین کننده در قبولی شما در آزمون کارشناسی ارشد محسوب میشود.
گروه آموزشی مهندسی ایران سعی نموده است  مجموعه ای از نکات کلیدی این درس را برای شما جمع آوری نموده و در اختیارتان قرار دهد تا به شما در قبولی و موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد یاری نموده باشد.
مجموعه حاضر کمبودهایی دارد که سعی میکنیم با کمک و همیاری شما عزیزان آنرا کاملتر و منسجم تر نماییم.

فایل های پیوستی


  • مدیر انجمن این پست را پسندیده است


#52 جزوه نکات طلایی ژئوشیمی

ارسال شده توسط مدیر انجمن در دوشنبه ۲۸ مهر ۹۳

نام جزوه : نکات طلایی ژئوشیمی
نویسنده : مهندس احمد پاکباز 
ناشر : گروه آموزشی مهندسی ایران
سال انتشار : 1390
تعداد صفحات : 2 صفحه
فرمت
جزوه : PDF

ژئوشیمی یکی از دروس مهم در رشته مهندسی نفت محسوب میگردد که در آزمون کارشناسی ارشد از ضریب بالایی برخوردار میباشد و یکی از دروس تعیین کننده در قبولی شما در آزمون کارشناسی ارشد محسوب میشود.
گروه آموزشی مهندسی ایران سعی نموده است  مجموعه ای از نکات کلیدی این درس را برای شما جمع آوری نموده و در اختیارتان قرار دهد تا به شما در قبولی و موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد یاری نموده باشد.
مجموعه حاضر کمبودهایی دارد که سعی میکنیم با کمک و همیاری شما عزیزان آنرا کاملتر و منسجم تر نماییم.

فایل های پیوستی


  • مدیر انجمن این پست را پسندیده است


#51 جزوه نکات طلایی چاه پیمایی (Well Log)

ارسال شده توسط مدیر انجمن در دوشنبه ۲۸ مهر ۹۳

نام جزوه : نکات طلایی چاه پیمایی (Well Log)
نویسنده : مهندس احمد پاکباز 
ناشر : گروه آموزشی مهندسی ایران
سال انتشار : 1390
تعداد صفحات : 4 صفحه
فرمت
جزوه : PDF

چاه پیمایی (Well Log) یکی از دروس مهم در رشته مهندسی نفت محسوب میگردد که در آزمون کارشناسی ارشد از ضریب بالایی برخوردار میباشد و یکی از دروس تعیین کننده در قبولی شما در آزمون کارشناسی ارشد محسوب میشود.
گروه آموزشی مهندسی ایران سعی نموده است  مجموعه ای از نکات کلیدی این درس را برای شما جمع آوری نموده و در اختیارتان قرار دهد تا به شما در قبولی و موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد یاری نموده باشد.
مجموعه حاضر کمبودهایی دارد که سعی میکنیم با کمک و همیاری شما عزیزان آنرا کاملتر و منسجم تر نماییم.

فایل های پیوستی


  • مدیر انجمن این پست را پسندیده است


#48 جزوه نکات طلایی ترمودینامیک

ارسال شده توسط مدیر انجمن در دوشنبه ۲۸ مهر ۹۳

نام جزوه : نکات طلایی ترمودینامیک
نویسنده : مهندس احمد پاکباز 
ناشر : گروه آموزشی مهندسی ایران
سال انتشار : 1390
تعداد صفحات : 2 صفحه
فرمت
جزوه : PDF

ترمودینامیک یکی از دروس مهم در رشته مهندسی شیمی - نفت - گاز محسوب میگردد که در آزمون کارشناسی ارشد از ضریب بالایی برخوردار میباشد و یکی از دروس تعیین کننده در قبولی شما در آزمون کارشناسی ارشد محسوب میشود.
گروه آموزشی مهندسی ایران سعی نموده است  مجموعه ای از نکات کلیدی این درس را برای شما جمع آوری نموده و در اختیارتان قرار دهد تا به شما در قبولی و موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد یاری نموده باشد.
مجموعه حاضر کمبودهایی دارد که سعی میکنیم با کمک و همیاری شما عزیزان آنرا کاملتر و منسجم تر نماییم.

فایل های پیوستی


  • مدیر انجمن این پست را پسندیده است


#42  مجموعه فیلم های آموزشی مهندسی حفاری (نسخه2)

ارسال شده توسط مدیر انجمن در پنجشنبه ۲۴ مهر ۹۳

1297153577_drilling-movie2.jpg

همواره بهترین وسیله برای آموزش مفاهیم و دروس استفاده از ابزار سمعی بصری بوده.
دروس رشته حفاری نفت از دروسی است که بیشتر باید آنرا بصورت عملی مشاهده کرد تا بتوان درک درستی از آن پیدا کرد ، در اینجاست که فیلم به عنوان یه ابزار کمک آموزشی میتواند نقش بسزایی را در فهم عملیات های حفاری ایفا کند.
برخی از عملیات های حفاری حتی در صورت حضور در محل حفاری نیز قادر به دیدن آنها نیستیم زیرا بیشتر عملیاتها در اعماق زیاد زمین صورت میگیرد که در این مجموعه با مشاهده این عملیات ها بصورت انیمیشن و سه بعدی میتوانید لذت آموختن را چند برابر کنید.

» برخی از عملیات های نمایش داده شده عبارتند از:
برپایی انواع دکل
حفاری قایم
حفاری جهت دار (ِِDirectional Drilling)
حفاری افقی (Horizental Drilling)
سیمان کاری (Cementing)
نمودار گیری (Well Log)
چاه آزمایی (Well Test)
فوران چاه (Blow Out)
عملیات لوله گذاری
انیمیشن معرفی اجزای دکل حفاری
انیمیشن عملیات برپایی دکل حفاری
انیمیشن عملیات حفاری
تصاویر ضبط شده توسط Down Hole Camera
تاریخچه پیدایش نفت و ...
تاریخچه روش های حفاری ...
و همچنین ...

فیلم آموزشی حفاری زیر فشار تعادل مخزن (UBD) - بزبان فارسی
فیلم معرفی شرکت های نفتی ایران (شرکت نفت مناطق مرکزی - شرکت نفت مناطق نفتخیز جنوب - شرکت فلات قاره ایران - شرکت ملی حفاری - شرکت مهندسی و توسعه نفت)
فیلم مهار چاه 24 نفت شهر (زبانه هاي سركش آتش پس از 38 روزخودنمايي مغرورانه در آسمان كرمانشاه و بر فراز چاه 24 نفت شهر سرانجام به دام دلاور مردان صبور نفت اسير شد.عمليات مهار آتش چاه 24 نفت شهر با استفاده از تزريق گل سنگين توسط دستگاه پمپ تراك شركت ملي حفاري ايران و با پشتيباني گروه Well Capping و HSE شركت هاي نفت مناطق مركزي ايران و ملي مناطق نفتخيز جنوب با موفقيت به پايان رسيد)

توجه!
نسخه 2 مجموعه فیلم های آموزشی حفاری ، متفاوت با نسخه های 1و3 مجموعه فیلم های آموزشی حفاری می باشد و هیچکدام از فیلم های آموزشی در سه مجموعه مشابه نیستند.
هر کدام از نسخه های مجموعه فیلم های آموزشی حفاری ،  دارای فیلم های منحصر بفرد خود آن نسخه می باشند.


package.gif  نوع محصول : فیلم آموزشی
product.gif  مجموعه
: یک  DVD
buy.gif  نوع خرید : خرید پستی

buybutton.gif


  • مدیر انجمن این پست را پسندیده است


#41  مجموعه فیلم های آموزشی مهندسی حفاری (نسخه3)

ارسال شده توسط مدیر انجمن در پنجشنبه ۲۴ مهر ۹۳

1297153505_drilling-movie3.jpg

همواره بهترین وسیله برای آموزش مفاهیم و دروس استفاده از ابزار سمعی بصری بوده.
دروس رشته حفاری نفت از دروسی است که بیشتر باید آنرا بصورت عملی مشاهده کرد تا بتوان درک درستی از آن پیدا کرد ، در اینجاست که فیلم به عنوان یه ابزار کمک آموزشی میتواند نقش بسزایی را در فهم عملیات های حفاری ایفا کند.
برخی از عملیات های حفاری حتی در صورت حضور در محل حفاری نیز قادر به دیدن آنها نیستیم زیرا بیشتر عملیاتها در اعماق زیاد زمین صورت میگیرد که در این مجموعه با مشاهده این عملیات ها بصورت انیمیشن و سه بعدی میتوانید لذت آموختن را چند برابر کنید.

» برخی از عملیات های نمایش داده شده عبارتند از:
برپایی انواع دکل (Rig Up)
حفاری جهت دار (ِِDirectional Drilling)
حفاری افقی (Horizental Drilling)
حفاری دریایی (Offshore Drilling)
نمودار گیری (Well Log)
چاه آزمایی (Well Test)
فوران چاه (Blow Out)
سیال حفاری (Drilling Fluid)
بازیابی نفت (EOR) با CO2
عملیات مشبک کاری (Perforation)
Wireline Opration
تاریخچه پیدایش نفت و ...
و همچنین ...

فیلم آموزشی عملیات حفاری - بزبان فارسی
مجموعه آموزشی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب (فرآیند تولید نفت-گاز و میعانات گازی)

توجه!
نسخه 3 مجموعه فیلم های آموزشی حفاری ، متفاوت با نسخه های 1و2 مجموعه فیلم های آموزشی حفاری می باشد و هیچکدام از فیلم های آموزشی در سه مجموعه مشابه نیستند.
هر کدام از نسخه های مجموعه فیلم های آموزشی حفاری ،  دارای فیلم های منحصر بفرد خود آن نسخه می باشند.


package.gif  نوع محصول : فیلم آموزشی
product.gif  مجموعه
: یک  DVD
buy.gif  نوع خرید : خرید پستی

buybutton.gif


  • مدیر انجمن این پست را پسندیده است


#39 بسته آموزشی مهندسی حفاری (شرکت شلمبرژر)

ارسال شده توسط مدیر انجمن در پنجشنبه ۲۴ مهر ۹۳

1279196734_schelemberger2.jpg

همواره بهترین وسیله برای آموزش مفاهیم و دروس استفاده از ابزار و نرم افزارهای چندرسانه ای (مولتی مدیا) میباشد.
شرکت های بزرگ نفتی برای آموزش پرسنل خود نرم افزارها و فیلم هایی را تهیه می کنند که بسیار ارزشمند و در انحصار خودشان می باشد.
یکی از شرکت های بزرگ نفتی شرکت شلمبرژر(schlumberger) می باشد که یکی از غول های نفتی جهان می باشد.
مجموعه حاضر از سری بسته های آموزشی حفاری این شرکت می باشد.
این بسته آموزشی شامل 10 بخش بصورت صوت - تصویر - فیلم - آزمون - لغت نامه و ... می باشد که به زبان های انگلیسی - عربی - فرانسوی - اسپانیایی  - اندونزیایی - پرتغالی تهیه شده.

» لیست بخش های مجموعه (Schlumberger Drilling Package):
1. انواع سکوهای نفتی و اجزای اصلی رشته حفاری
   An introduction to drilling rigs and main components of drill string
2. انواع تجهیزات کنترل چاه
   BOP Equipments
3. انواع سیالات حفاری و آزمایش گل
    Drilling Fluids and Mud Test
4. سیستم گردش گل و تجهیزات مورد نیاز
   Mud circulation and treating Equipments
5. انواع سیستم بالابر و تجهیزات آن
   Hoisting Equipments
6. انواع سیستم دوار و تجهیزات آن
    Rotating Equipments & Mast and Substructure
7. انواع لوله های حفاری
   Pipe Handling
8. لوله های جداری و سیمانکاری
   Casing and Cementing
9. چاه پیمایی و آزمایش فشار چاه
   Well logging , Mud logging and Drill stem test
10. انواع سیستم های تامین انرژی
   Power System and instrument

package.gif نوع محصول : بسته آموزشی
product.gif مجموعه
: یک  DVD
buy.gif نوع خرید : خرید پستی

buybutton.gif


  • مدیر انجمن این پست را پسندیده است


#2 تحلیل آزمون کارشناسی ارشد مهندسی عمران سال 91

ارسال شده توسط مدیر انجمن در شنبه ۱۹ مهر ۹۳

پی سازی
در آزمون کارشناسی ارشد مهندسي عمران سال 91 (بهمن 90)، از درس پي‌سازي همانند 2 سال گذشته 8 سوال در قالب درس "مکانیک خاک و پی‌سازی" مطرح شده بود. اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین سوالات کارشناسی ارشد سال 91 با سوالات سال 90 و سال 89 انجام دهیم به طور کلی و به لحاظ ضریب سختی سوالات سال 91 در سطح سوالات سال 90 و از سوالات سال 89 دشوارتر می‌باشند. از نظر بودجه‌بندی 1سوال از فصل "شناسایی پارامترهای خاک"، 4 سوال از "پی‌های سطحی" ، 1سوال از "فشار جانبی خاک" و2 سوال از " مبحث پی‌های عمیق" مطرح شده بود.
در نگاه اول به آزمون 91 اين طور به نظر مي‌رسد كه سوالات مشابه سوال‌هاي 79، 84 و 85 هستند. اما برخی سوالات دیگر مانند سوالات سال‌هاي 81 و 83 از روند جدیدی پيروي مي‌كنند و نمونه آن را قبلاً ندیده‌ایم. (با توجه به اینکه درس پی‌سازی در آزمون‌های سال 83 تا 88 نبوده و از سال 89 به بعد به منابع کارشناسی ارشد مهندسی عمران اضافه شده، نمونه سوالات کنکوری آن نسبتاً کم می‌باشد)
در آزمون سال 91 در این درس مانند سال های گذشته تاکید طراحان بیشتر بر روی پی های سطحی بوده‌، به طوری که نیمی از سوالات (4سوال از 8 سوال) از این بخش آمده ، اما در عین حال 2 سوال (25% از سوالات پی‌سازی) نیز به بخش پی‌های عمیق اختصاص داشته که نشانگر اهمیت این بخش می‌باشد. در آزمون‌های سال 89 و 90 نیز دقیقاً 2 سوال از بخش پی‌های عمیق آمده بود.
به عنوان سخن پایانی سطح سختی سوالات کارشناسی ارشد سال 91 پي‌سازي در مجموع سخت می‌باشد و داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد در صورت مطالعة کافی و با دقت می‌توانستند به حداقل 5 سوال از 8 سوال پاسخ صحیح بدهند.
 
تحلیل سازه ها
در آزمون کارشناسی ارشد عمران سال 91 (بهمن 90)، از درس تحليل سازه‌ها همانند 2 سال گذشته 10 سوال در قالب درس مکانیک جامدات مطرح شده بود. اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین سوالات کارشناسی ارشد سال 91 با سوالات سال 90 و سال 89 انجام دهیم به طور کلی و به لحاظ ضریب سختی سوالات سال 91 از سال 90 کمی آسان‌تر، اما از سوالات سال 89 دشوارتر می‌باشند‌. از نظر بودجه‌بندی 3سوال از فصل "تعادل ایستایی‌، نیروی خارجی و داخلی"، 1 سوال از "خرپاها"‌، 1سوال از "خطوط تاثیر"، 3 سوال از مبحث " تغییرمکان سازه‌ها و استفاده برای تحلیل سازه‌های نامعین" و 2 سوال از فصل "روش‌های انرژی" مطرح شده بود‌.
درس تحلیل سازه‌ها از جمله درس‌هایی است که اکثر داوطلبان کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده و آن را خوب مطالعه می‌کنند. به همین علت معمولاً سوالات ساده در این درس کمتر مطرح می‌شود که این مورد در آزمون سال 91 نیز دیده می‌شود. همچنین این درس جزو دروس اصلی و پایه‌ای آزمون کارشناسی ارشد عمران می باشد که برای پاسخگویی به سوالات آن علاوه بر دقت، نیاز به مطالعة مفهومی مطالب نيز مي‌باشد، که این نیاز در آزمون كارشناسي ارشد سال 91 نیز احساس می‌شد. مباحث "تغییرمکان سازه‌ها و استفاده برای تحلیل سازه‌های نامعین" و "تعادل ایستایی، نیروی خارجی و داخلی" همانند سال‌های گذشته مهمترین فصل‌ها در درس تحلیل سازه هستند كه، (در آزمون ارشد سال 91،60% سوالات مربوط به این 2 بخش بوده است.)
از جمله تغييرات قابل توجه در آزمون کارشناسی ارشد 91 ، مطرح نشدن سوال از فصل "پایداری سازه‌ها، معینی و نامعینی" برای اولین بار در چند سال گذشته می‌باشد. (تقریباً همه ساله از این مبحث در آزمون‌هاي كارشناسي ارشد حداقل یک سوال وجود داشته است). همچنین تست شماره 56 این آزمون، سوالي جدید و در حد نوآوری می‌باشد که مشابه آن را در سوالات درس تحلیل سازه سال‌های گذشته ندیده بودیم.
به عنوان سخن پایانی سطح سختی سوالات آزمون در مجموع متوسط رو به سخت می‌باشد و داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد در صورت مطالعة کافی و با دقت می‌توانستند به حداقل 6 سوال از 10 سوال به راحتی پاسخ صحیح بدهند.
 
راهسازی و روسازی
در آزمون کارشناسی ارشد عمران سال 91(بهمن 90)، همانند 2 سال گذشته 7 سوال از درس راه‌سازی و 7 سوال از درس روسازی در قالب درس طراحی مطرح شده بود (مجموعاً 14 سوال)، اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین سوالات کارشناسی ارشد سال 91 با سوالات سال 90 و سال 89 انجام دهیم به طور کلی و به لحاظ ضریب سختی سوالات راه‌سازی سال 91 مشابه سوالات سال 89، و از سوالات سال 90 ساده‌تر می‌باشند. اما برای درس روسازی، سوالات 91 از سوالات هر 2 سال 89 و 90 دشوارتر بوده است. از نظر بودجه‌بندی برای درس راه‌سازی 3سوال از فصل "طرح مسیر افقی راه (بربلندی و شعاع قوس)" ، 1 سوال از "طرح مسیر افقی راه (اتصال کلوتئیدی و نحوه اعمال دور در قوس و تعریض)" ، 1سوال از "طرح مسیر افقی راه (مسافت دید در قوس‌های افقی)"و2 سوال از مبحث " قوس قائم" مطرح شده بود. همچنین برای درس روسازی 1سوال از فصل "خاک بستر"، 1 سوال از "زیر اساس، اساس و رویه شنی"، 1سوال از "قیر"،2 سوال از مبحث "آسفالت"، 1 سوال از مبحث "بارگذاری" ، 1 سوال از مبحث "روش‌های طراحی" مطرح شده بود‌.
در آزمون کارشناسی ارشد 91، تغییراتي ملموس در درس روسازی مشاهده شد که در این درس بر خلاف انتظار اکثر داوطلبان، هیچ سوال محاسباتی طرح نشده بود و تمامی سوالات حفظی و بدون محاسبه، قابل پاسخگویی بودند. در حالی که در 2 سال گذشته (سال‌های 89 و 90) بین 2 تا 5 سوال محاسباتی وجود داشت. همچنین آن طور که دیده می‌شود در درس راه‌سازی، طراح تاکید زیادی بر روی قوس دایره‌ای و قوس قائم داشته که داوطلب با دانستن روابط مورد نیاز برای این دو نوع قوس و اطلاعات لازم در مورد کیلومتراژ راه می‌توانست به 4 سوال از 7 سوال پاسخ دهد. همچنین همانطور که دیده می‌شود سوالات درس روسازی دارای محاسبات معمول بوده و نیازی به ماشین حساب دیده نمی‌شود، در حالی که در آزمون ارشد سال 90 برخی سوالات به ماشین حساب نياز داشت.
به عنوان سخن پایانی سطح سختی سوالات آزمون در درس راه‌سازی در مجموع متوسط رو به آسان بوده و داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد در صورت مطالعة کافی و با دقت می‌توانستند به حداقل 5 سوال از 7 سوال پاسخ صحیح بدهند. همچنین برای درس روسازی، سوالات در مجموع سخت بوده و داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد در صورت مطالعة کافی و با دقت می‌توانستند به حداقل 3 سوال از 7 سوال پاسخ صحیح بدهند.
 
ریاضیات
در آزمون کارشناسی ارشد عمران سال 91 (بهمن 90)، از درس رياضي همانند 2 سال گذشته 15 سوال مطرح شده بود. اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین سوالات کارشناسی ارشد سال 91 با سوالات سال 90 و سال 89 انجام دهیم به طور کلی و به لحاظ ضریب سختی سوالات سال 91 از سال 89 بسیار دشوارتر است، اما نسبت به سوالات سال 90 تفاوت چندانی ندارد. از نظر بودجه‌بندی برای ریاضی 1، 2 سوال از مبحث " انتگرال یک متغیره و کاربرد آن "، 1 سوال از مبحث " اعداد مختلط " و 2 سوال از مبحث "دنباله و سری"، برای ریاضی 2، 1 سوال از فصل "جبر خطی و هندسه تحلیلی" ، 1 سوال از " رویه و خم‌ها "، 1 سوال از مبحث "انتگرال چند متغیره" و2 سوال از "انتگرال روی خم و رویه" و برای درس معادلات دیفرانسیل، 2 سوال از فصل " معادلات دیفرانسیل مرتبه اول"، 1 سوال از "معادلات دیفرانسیل مرتبه دوم و بالاتر"، 1 سوال از مبحث "حل معادله با سری" و 1 سوال از "تبدیل لاپلاس" مطرح شده بود.
در آزمون امسال یک سوال غلط دیده می‌شود که در درس ریاضی آزمون كارشناسي ارشد عمران، معمولاً چنین موردی دیده نمی‌شد. این مورد مربوط به سوال 34 می‌باشد که در واقع شرط داده شده در صورت سوال، با شرط اولیه معادله انتگرالی ( ) در تناقض می‌باشد. از موارد دیگری که در آزمون امسال به چشم می‌خورد برابری تعداد سوالات (ریاضی 1)، (ریاضی 2) و (معادلات دیفرانسیل) برای دومین سال متوالی می‌باشد. همچنین همانطور که دیده می‌شود و در سال‌های گذشته هم تقریباً به همین منوال بوده، مباحث "انتگرال یک متغیره" و "دنباله و سری" در (ریاضی 1)، "انتگرال روی خم" و "رویه"، در (ریاضی 2) و "معادلات دیفرانسیل مرتبه اول" در درس (معادلات دیفرانسیل) از مهمترین مباحث می‌باشند و بیشترین تعداد سوالات را دارند‌.
از جمله تغييرات قابل توجه در آزمون کارشناسی ارشد 91، یکی اين بود كه از مبحث جبر خطی و هندسه تحلیلی از ریاضی 2 به طور مستقیم سوال نمی‌آمد، اما امسال یک سوال (البته سوال بسیار ساده) از این مبحث داشتیم. و در جاي دیگر قضیه گرین است که برای اولین بار در چند سال گذشته از این بخش سوال نیامده است‌.
به عنوان سخن پایانی ضريب سختی سوالات آزمون در مجموع متوسط رو به سخت می‌باشد و داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد در صورت مطالعة کافی و با دقت می‌توانستند به حداقل 8 سوال از 15 سوال پاسخ صحیح بدهند.
 
سازه های فولادی و بتنی
در آزمون کارشناسی ارشد عمران سال 91 (بهمن 90)، همانند 2 سال گذشته 8 سوال از سازه‌های فولادی و 8 سوال از سازه‌های بتنی در قالب درس طراحی مطرح شده بود (مجموعاً 16 سوال)، اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین سوالات کارشناسی ارشد سال 91 با سوالات سال 90 و سال 89 انجام دهیم به طور کلی و به لحاظ ضریب سختی، سوالات سازه‌های فولادی سال 91 از سوالات سال 89 و 90 ساده‌تر می‌باشند. اما برای درس سازه‌های بتنی سوالات 91 از سوالات هر 2 سال 89 و 90 دشوارتر می‌باشند. از نظر بودجه‌بندی برای درس سازه‌های فولادی 1سوال از فصل "طرح اعضای کششی"، 2 سوال از "طرح اعضای فشاری"، 2سوال از "طرح اعضای خمشی"، 2 سوال از مبحث " طراحی جوش" و 1 سوال از فصل "طراحی پیچ" مطرح شده بود. همچنین برای درس سازه‌های بتنی 2سوال از فصل "خواص بتن و فولاد"، 3 سوال از "خمش"، 2سوال از "اعضای بتنی تحت پیچش" و1 سوال از مبحث " اعضای فشاری بتن مسلح" مطرح شده بود.
از جمله تغييرات قابل توجه در آزمون کارشناسی ارشد عمران سال 91، مطرح نشدن سوال از فصل "اعضای بتنی تحت برش" برای درس سازه‌های بتنی می‌باشد، در حالی که در 2 سال گذشته از این مبحث سوال آمده بود. همچنین در درس سازه‌های فولادی 3 سوال از 8 سوال مربوط به بحث "پیچ و جوش" است که نسبت به سال‌های گذشته بیشتر است .
در درس سازه‌های بتنی اکثر سوالات مفهومی بوده و تنها 2 یا 3 سوال دارای محاسبات می‌باشند. (سوال 120 به صورت مفهومی قابل حل می‌باشد، اما ممکن است داوطلب اندکی محاسبات نیز انجام دهد که در واقع با توجه به گزینه‌ها نیازی به این محاسبات نیست). اما بالعکس در درس سازه‌های فولادی اکثر سوالات محاسباتی بوده و تنها 2 سوال بدون انجام محاسبات قابل حل است.
به عنوان سخن پایانی سطح سختی سوالات آزمون كارشناسي ارشد عمران سال 91 در درس سازه‌های فولادی در مجموع آسان بوده و داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد در صورت مطالعة کافی و با دقت می‌توانستند به حداقل 7 سوال از 8 سوال پاسخ صحیح بدهند. همچنین برای درس سازه‌های بتنی، سوالات در مجموع متوسط رو به سخت بوده و داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد در صورت مطالعة کافی و با دقت می‌توانستند به حداقل 5 سوال از 8 سوال پاسخ صحیح بدهند.
 
مقاومت مصالح
در آزمون کارشناسی ارشد مهندسي عمران سال 91 (بهمن 90)، از درس مقاومت مصالح همانند 2 سال گذشته 10 سوال در قالب درس مکانیک جامدات مطرح شده بود. اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین سوالات کارشناسی ارشد سال 91 با سوالات سال 90 و سال 89 انجام دهیم به طور کلی و به لحاظ ضریب سختی سوالات سال 91 از سال 90 بسیار آسان‌تر اما نسبت به سوالات سال 89 تفاوت چندانی ندارد. از نظر بودجه‌بندی 2 سوال از فصل" نیروی محوری"، 2سوال از "خمش"، 1 سوال از مبحث " برش"، 2 سوال از مبحث "پیچش"، 2 سوال از مبحث " ترکیبات خمش، برش و پیچش" و 1 سوال از فصل " مخازن جدار نازک" مطرح شده بود.
درس مقاومت مصالح جزو دروس اصلی و پایه‌ای آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران می‌باشد که برای پاسخگویی به سوالات آن نیاز به مطالعة مفهومی و با دقت مطالب بوده که این نیاز در آزمون سال 91 نیز احساس می‌شد.
در آزمون کارشناسی ارشد 91 تغییرات ملموسی نداشتیم و سوالات اکثرا متداول و ساده می‌باشند که نمونه‌های خیلی از سوالات را قبلاً دیده‌ایم. تنها می‌توان به مطرح شدن 1 سوال از بخش "مخازن جدار نازک" اشاره کرد، که معمولاً ازین بخش به ندرت در آزمون‌هاي عمران سوال آمده است. به طور کلی سوالات مقاومت مصالح آزمون سال 91 را می‌توان جزو ساده‌ترین سوالات مطرح شده در آزمون‌هاي اخیر دانست.
به عنوان سخن پایانی سطح سختی سوالات آزمون در مجموع آسان می‌باشد و داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد در صورت مطالعة کافی و با دقت می‌توانستند به حداقل 9 سوال از 10 سوال به راحتی پاسخ صحیح بدهند.
 
مکانیک خاک
در آزمون کارشناسی ارشد عمران سال 91 (بهمن 90)، از درس مكانيك خاك همانند 2 سال گذشته 12 سوال در قالب درس "مکانیک خاک و پی‌سازی" مطرح شده بود. اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین سوالات کارشناسی ارشد سال 91 با سوالات سال 90 و سال 89 انجام دهیم به طور کلی و به لحاظ ضریب سختی، سوالات سال 91 در سطح سوالات سال 90 و از سوالات سال 89 دشوارتر می‌باشند. از نظر بودجه‌بندی 1سوال از فصل " خاک و منشاء پیدایش آن، روابط وزنی-حجمی"، 1 سوال از " دانه‌بندی خواص خمیری و طبقه‌بندی خاک" ، 1سوال از " تراکم ( پروکتر ) " ، 1 سوال از مبحث " نفوذپذیری و تراوش"، 3 سوال از فصل " تحکیم و تراکم خاک"، 4 سوال از فصل " مقاومت برشی خاک " و 1 سوال از فصل " پایداری شیروانی‌ها " مطرح شده بود.
درس مکانیک خاک جزو دروس اصلی و پایه‌ای آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران می‌باشد که برای پاسخگویی به سوالات آن نیاز به مطالعة مفهومی و با دقت مطالب بوده که این نیاز در آزمون سال 91 بیشتر از سال‌های گذشته محسوس بود و پاسخگویی به اکثر سوالات تنها با دانستن روابط امکان‌پذیر نبوده و داوطلب باید مطالب را کامل فهمیده باشد. همچنین همانطور که در سوالات امسال و سال‌های گذشته دیده می‌شود، بخش‌های تحکیم و مقاومت برشی اکثر سوالات را به خود اختصاص داده‌اند. (در سال 91، حدود 58% سوالات مربوط به این دو فصل است) در آزمون کارشناسی ارشد 91 از تغییرات ملموس، می‌توان به مطرح شدن چند سوال کاملاً جدید که مشابه آن در سال‌های گذشته دیده نشده بود، اشاره کرد. که البته این روند معمولاً در سوالات خاک در سال‌های گذشته وجود داشته و تقریباً هر سال چند سوال تازه و جدید دیده شده است.
به عنوان سخن پایانی سطح سختی سوالات آزمون در مجموع متوسط رو به سخت می‌باشد و داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد در صورت مطالعة کافی و با دقت می‌توانستند به حداقل 7 سوال از 12 سوال پاسخ صحیح بدهند.
 
مکانیک سیالات
در آزمون کارشناسی ارشد عمران سال 91 (بهمن 90)، از درس مكانيك سيالات همانند 2 سال گذشته 12 سوال در قالب درس "مکانیک سیالات و هیدرولیک"مطرح شده بود. اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین سوالات کارشناسی ارشد سال 91 با سوالات سال 90 و سال 89 انجام دهیم به طور کلی و به لحاظ ضریب سختی سوالات سال 91 از سال 89 کمی دشوارتر است، در صورتي كه نسبت به سوالات سال 90 تفاوت چندانی نداشت. از نظر بودجه‌بندی، 1 سوال از فصل "مفاهیم اولیه و خواص سیالات"، 1سوال از "فشار و نیروی هیدرو استاتیکی وارد بر سطوح"، 2 سوال از مبحث "نیروی وارد بر حجم شناوری، حرکت صلب گونه سیالات"، 2 سوال از مبحث "معادله پیوستگی و اندازه حرکت"، 1 سوال از مبحث "معادله برنولی و انرژی"، 1 سوال از فصل "آنالیز ابعادی"، 4 سوال از "جریان در لوله ها" مطرح شده است.
درس مکانیک سیالات جزو دروس اصلی و پایه‌ای آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران می‌باشد که برای پاسخگویی به سوالات آن نیاز به مطالعة مفهومی و با دقت مطالب بوده و این نیاز در آزمون سال 91 نیز قابل مشاهده بود و پاسخگویی به برخی سوالات تنها با دانستن روابط امکان‌پذیر نبوده و داوطلب باید مطالب را به طور کامل درك كرده باشد. همچنین همانطور که در سوالات امسال دیده می‌شود، بخش‌های "جریان در لوله‌ها" ، "نیروی وارد بر حجم شناوری، حرکت صلب گونه سیالات" و"معادله پیوستگی و اندازه حرکت"، اکثر سوالات آزمون را به خود اختصاص داده بودند. (حدود 67% سوالات مربوط به این سه بخش است). گرچه در آزمون‌هاي گذشته توجه به "مبحث جریان در لوله‌ها" زیاد بود اما طرح 4 سوال از این بخش (33% از سوالات سیالات) در آزمون امسال تقریباً بی‌سابقه بود. البته برای حل برخی از این سوالات به اطلاعات فصل‌‌های دیگر نیز نیاز است و نمی‌توان تنها با مطالعه این فصل به حل هر 4 سوال پرداخت.
به عنوان سخن پایانی سطح سختی سوالات آزمون در مجموع متوسط می‌باشد و داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد در صورت مطالعة کافی و با دقت می‌توانستند به حداقل 8 سوال از 12 سوال پاسخ صحیح بدهند.
 
هیدرولیک
در آزمون كارشناسي ارشد عمران سال 91 (بهمن 90)، از درس هيدروليك همانند 2 سال گذشته 8 سوال در قالب درس "مکانیک سیالات و هیدرولیک" مطرح شده بود . اگر بخواهیم مقایسه ای بین سوالات کارشناسی ارشد سال 91 با سوالات سال 90 و سال 89 انجام دهیم به طور کلی و به لحاظ ضریب سختی سوالات سال 91 از سال 89 و 90 کمی دشوارتر می‌باشند . اما باز هم سوالات به طور کلی، به هیچ وجه دشوار نيستند. از نظر بودجه‌بندی 1سوال از فصل "هیدرولیک کانال‌های باز" ، 3 سوال از "انرژی"، 1سوال از "اندازه حرکت"، 2 سوال از مبحث "جریان یکنواخت" و 1 سوال از فصل "نیمرخ‌های طولی‌ تراز سطح آب" مطرح شده بود.
از جمله تغييراتي كه در آزمون کارشناسی ارشد سال 91 نسبت به سال 90 قابل توجه بود مطرح شدن 2 سوال از فصل "جریان یکنواخت" بود که از این مبحث در سال 90 هیچ سوالی مطرح نشده بود . البته به علت اهمیت این فصل، آمدن حداقل 2 سوال از این فصل محتمل به نظر می‌رسید. فصل‌های "انرژی" و "جریان یکنواخت" با مجموعاً 62% از سهم سوالات درس هیدرولیک را تشكيل مي‌دهند، كه مهمترین بخش‌های این درس محسوب مي‌شوند. همچنین همانطور که در آزمون امسال و سال‌های گذشته دیده می‌شود هر سال یک سوال از مبحث "نیمرخ های طولی تراز سطح آب" مطرح شده است. آن طور که در آزمون‌هاي اخیر رشته مهندسی عمران به نظر می‌رسد‌، درس هیدرولیک جزو درس‌های آسان بوده که پاسخگویی به سوالات آن در آزمون کارشناسی ارشد دشوار به نظر نمی‌رسد و می‌توان به عنوان یک درس درصد آور روی این درس حساب باز کرد‌. آزمون سال 91 نیز از این قضیه مستثني نبوده و با این که کمی سوالات نسبت به سال‌های گذشته دشوارتر شده‌اند اما همچنان به عنوان یکی از درس‌هایي است كه مي‌توان از آن درصد خوبي كسب كرد.
به عنوان سخن پایانی سطح سختی سوالات آزمون در درس هیدرولیک در مجموع متوسط رو به آسان می‌باشد و داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد در صورت مطالعة کافی و با دقت می‌توانستند به حداقل 6 سوال از 8 سوال به راحتی پاسخ صحیح بدهند .
 
زبان تخصصی
در آزمون كارشناسي ارشد مهندسي عمران سال 91 (بهمن 90)، 15 سوال زبان تخصصي مطرح شده است. ضريب سختي سوالات سال 90 بالاتر از سوالات سال 91 بود. در تحليل سوالات زبان تخصصي عمران مي‌توان گفت تقسيم‌بندي سوالات به دو بخش لغات تخصصي و درك مطلب با اين هدف بوده است كه داوطلبان گرامي متوجه باشند كه پاسخ‌دهي به سوالات زبان دو توانايي ايشان را مي‌طلبد.
1ـ تسلط به لغات تخصصي
2ـ تسلط به مهارت‌هاي 16 گانه درك مطلب
توجه داشته باشيد كه حتي براي پاسخ‌دهي به سوالات درك مطلب نيز بايد لغات تخصصي را بدانيد. اما مهارت‌هاي 16گانه براي نيل به اين هدف است كه اگر داوطلبان در سر آزمون ارشد به متوني برخوردند كه مشكل بوده يا غير فهم است براي پاسخ‌دهي به اين گونه سوالات از مهارت‌هاي 16گانه درك مطلب استفاده كنند.

  • mohande30 این پست را پسندیده است


#179 چگونه با اینترنت شاتل رایگان و نامحدود دانلود کنیم!

ارسال شده توسط مدیر انجمن در سه شنبه ۲۱ شهريور ۹۶

خوب این ترفند مخصوص دارندگان اینترنت شاتل هست،گفتم بگم بقیه هم یه استفاده ای کنن لذت ببرند..
کسانی که اینترنت از شاتل دارند میدونن حجم روزانه قیمت بالایی داره و فقط شب تا صبح میتونید چند ساعتی رایگان دانلود داشته باشید اما ما به شما یاد میدیم 24 ساعته هر چیزی رو میخواهید رایگان دانلود کنید..
اگر بدونید شاتل سرویسی داره که ماهانه با 10 هزار تومان میتونید از چندین سایت خودش با نام شاتل لند به ادرس http://shatelland.comبه صورت نامحدود تا یک ماه دانلود کنید.در واقع هر ادرسی که با این سایت باشه رو میتونید شبانه روز رایگان دانلود کنید.خوب شاتل سرویسی هم داره به نام اپلودسنتر که خیلی ها بی تفاوت از کنارش رد میشن.شما میرید به ادرس http://shatelland.com/upload
خوب شما میرید تو اینترنت لینک فیلم یا موزیک یا بازیتون هر چی رو که میخواهید رو از هر سایتی کپی میکنید بعد میایید تو اپلودسنتر شاتل که ادرسش رو گفتم از طریق دکمه انتقال فایل لینک رو توش کپی میکنید و دکمه انتقال رو میزنید.خواهید دید که پس از چند ثانیه لینکتون به سرور شاتل لند منتقل خواهد شد.و میتونید فایلتون رو با ادرس شاتل لند رایگان دانلود کنید..هر چه قدر بخواهید میتونید لینک بدید فایل منتقل کنید و رایگان دانلود کنید!! بدون هیچ محدودیتی!!
اینم بگم فایلهای بیشتر از 2 گیگ رو نمیتونید منتقل کنید..
هر بار یه لینک میتونید منتقل کنید.. که البته مهم نیست هر چند ثانیه سریع کپی میشه فایل و حجم هاستش 150 گیگ هست که مهم نیست میتونید بعد ریختن و دانلود فایلها رو پاک کنید و دوباره بریزید..


  • payam.slim این پست را پسندیده است


#140 امنیت مودم و راه‌های جلوگیری از هک آن

ارسال شده توسط مدیر انجمن در چهارشنبه ۲۳ تير ۹۵

مودم HUAWEI HG532e

 

خاموش کردن WPS
۱) ابتدا آی‌پی 192.168.1.1 را در مرورگر تایپ می‌کنیم. (نام کاربری admin و گذرواژه پیش‌فرض برای ورود به بخش تنظیمات مودم @Hua1234 است.)
۲) بر روی زبانه Basic کلیک می‌کنیم.
۳) سپس بر روی گزینه WLAN کلیک می‌کنیم.
۴) تیک گزینه WPS را برداشته و روی دکمه Submit کلیک می‌کنیم تا تغییرات اعمال شود.

افزودن مک آدرس:
۱) بر روی زبانه Advanced کلیک کنید
۲) بر روی گزینه Filter کلیک کنید
۳) اکنون زبانه MAC Filter را انتخاب کنید.
۴) در پایان MAC دستگاه مورد نظر را اضافه کنید.

 

HUAWEI HG532e-1.png

 

HUAWEI HG532e-2.png


  • leylon این پست را پسندیده است


#126 آموزش تعمیر لامپ کم مصرف

ارسال شده توسط مدیر انجمن در سه شنبه ۱۰ آذر ۹۴

lamp-low-enrgy__www.mohande30.com.jpeg
ولتاژ 220ولت بعد از ورودی به دستگاه (مدار) به وسیله یک پل دیود و خازن یکسو و صاف شده (380 ولت dc) وبه دو ترانزیستور سویچینگ اعمال می شود
 
این لامپ ها از دو قسمت تشکیل می شود
1 -قسمت حباب
2- قسمت سویچینگ

ولتاژ 220ولت بعد از ورودی به دستگاه (مدار) به وسیله یک پل دیود و خازن یکسو و صاف شده (380 ولت dc) وبه دو ترانزیستور سویچینگ اعمال می شود (این ترانزیستور ها به صورت پوش پول بسته شده اند ) دو ترانزیستور های سویچینگ این ولتاژ دی سی را به ولتاژ ac (تقریبا مربعی) با فرکانس بالا تبدیل میکنند .سپس این ولتاژ به یک سلف اعمال میگردد (در لحظه اول) و ولتاژ زیادی بوجود می اید این ولتاژ به سیم های حباب (سیم های داخل مهتابی) اعمال شده و باعث فعال شدن مواد فلور سنت می شود بعد از یک زمان بسیار کوتاه که سلف میرا شد همه چیز به حالت عادی برمیگردد و لامپ روشن می ماند.بعد از این زمان عملکرد مدار مانند مهتابی عادی است .
 
luxar11w__www.mohande30.com.png

اگر شما یک لامپ کم مصرف شکسته داشته باشید میتونین حباب لامپ رو بردارید و به جاش یه دونه مهتابی بزارید ،یا مهتابی رو بردارید به جاش حباب بزارید ، هر دوتاش کارمیکنه (البته باید توان ها برابر باشند (به جای یه لامپ 20 وات مهتابی 1000 وات نذارید))

R6, C2 and DIAC mades first pulse to base of transistor Q2 and cause his opening. After start is this section blocked by diode D1. After every opening of Q2 is discharged C2. There is not possible to collect enough energy for reopening of diac. Next are transistors excitated over very small transformer TR1. It consists of ferrite ring with three windings (5 to 10 coils).
Now are filaments powered over capacitor C3 from voltage rises from resonant circuit from L1, TR1, C3 and C6. Than the tube lights up is resonation frequency specified by capacity of C3, because he has much lower capacity than C6. In this moment is voltage on a C3 over 600V in a relation to used tube. During start is peak collector current about 3 to 5 times bigger than during normal operation. When the tube is damaged, there are hazard of transistor destroying

 ولتاژ 220 ولت از طریق فیوز f1 و سلف l2 به یک پل دیود اعمال میشه تا یکسو بشه ، نقش فیوز حفاظت از لامپ در برابر ولتاژ اضافه هست و نقش سلف نیز حذف نویز های است که توسط ترانزیستور ها روی شکل موج جریان برق شهر ایجاد میشه (معمولا یک خازن نیز با ورودی موازی میکنند ، این خازن و سلف تشکیل یک فیلتر به نام emi میدن که باعث میشه توان غیر مصرفی (یا راکتیو) از شبکه کشیده نشه ، خازن بعد از پل دیود نقش صاف کردن ولتاژ رو داره ، ولتاژ دو سر خازن 380 ولت dc هست ، که اگه بهش دست بزنی برق میگرتد .نقش دیود d3 و دیود d3 فقط محافظت از ترانزیستور های q1 و q2 در برابر ولتاژ برگشتی سلف (لگد) است.

خب در لحظه اول ولتاژ صفره ، لامپ خاموشه و همه خازن ها دشارژ هستند.
به محض اینکه شما لامپ رو به برق متصل میکنید ولتاژ از 0 ولت به 380 ولت میرسه ( یه پالس ایجاد میشه) ، پالس فقط میتونه از طریق c2 و r6 و دیاک به بیس q2 برسه همین پالس ترانزیستور q2 رو روشن میکنه ، روشن شدن q2 باعث القا شدن یه پالس در سیم پیچ میشه سیم پیچ یه ترانس افزاینده است که ولتاژ زیادی در سر دیگش ایجاد میشه ، همین ولتاژ باعث میشه تا محتویات لامپ راه بیفته و...، از اونجا که پالس باعث میرا شدن سیم پیچ میشه ، ترانزیستور q1 مدام روشن میمونه و تغذیه لامپ از طریق اون تامین میشه

و حالا تعمیر...

-- حتما همیشه همه وقت همه ... کل خازن های مدار رو دشارژ کنین
1-اول فیلامان لامپ رو تست کنین
میتونین با مولتی متر (اهم متر) دو سر سیم پیچی که داخل لامپ رفته رو نسبت به هم بگیرین باید تقریبا 2.2 اهم مقاومت نشون بده
اگر اتصال کوتاه یا بینهایت باشه فیلامان لامپ سوخته

2- ترانس چاپر مدار رو تست کنین
نگاه کنین بینین سیاه نکرده و اگر نکرده میتونین با یه اهم متر دوسر اونو بگیرین تا ببینین اتصال کوتا هست یا نه که باید اتصال کوتا باشه

3- دیود های تغذیه رو چک کنید
در هر لامپ کم مصرفی به دلیل این که مدار از نوع سویچینگ هستش اول ولتاژ رو dc میکنن بعد به مدار میدن

4- مقاومت های که روی بیس کولکتور وامیتر ترانزیستورها هستم امتحان کنین
اگه میخاین مقاومت رو بدون جدا کردن این هست که مقدار مقاومت رو گرفته و روی اون رو هم میخونیم همونطور که میدونیم یا باید همون قدر که روش نوشته یا کمتر باشه که با این روش تقریبا 90 مقاومت هارو میتونین تست کنین

5- دیود های که روی بیس و امیتر ترانزیستور ه هستم رو تست کنین
که اگر روی برد باشن از هر دوطرف از خودشون مقاومت نشون میدن چون با دوتا مقاومت موازی هستن پس باید ختما از مدار جدا بشن

6 – خازن صافی مدار رو تست کنین
خازن صافی مدار همون حازن بزرگه هست که معمولا مقدارش 6.8میکرو 400 ولت یا 10میکرو 400 ولت هست

7-دیگر خازن های مدار رو تست کنین
این خازنها رو روی برد میتونین تست کنین به این شکل که اگه دوسر اونا رو گرفتین اتصال باز (بینهایت) باشن

8- فیوز مدار رو چک کنین
فیوز مدار باید اتصال کوتاه باشه که اگه سوخته بود میتونین یه سیم نازک به جای اون بزارین

9- دیاک مدار رو تست کنین
این قطعه خیلی شبیخ به دیود هست با این تفاوته که برای این قطعه کاتد اند مشخس نشه و برای امتحان سر پای با اهم متر باید از هر دوطرف قطع باشه که اگه بخاید امتخان عملی کنین باید یه ولتاژ به اون اعمال کنین و بینین ایا این ولتاژ رو عبور میده مثلا 100 ولت ac

  • zanlog این پست را پسندیده است


#117 مشبک كردن لايه توليدی چاه Perforation

ارسال شده توسط مدیر انجمن در دوشنبه ۳۰ شهريور ۹۴

قسمت عمده تكميل يك چاه مشبك كردن لايه توليدي آن مي باشد . اين عمل كلاً بدان معني است كه ارتباط بين لايه توليد كننده و داخل چاه را برقرار مي نمايند و در حقيقت با سوراخ كردن جداره پوششي چاه عمل صورت مي پذيرد . انجام اين امر پس از مطالعه كامل سنگ مخزن و مشخص كردن محل لايه توليدي صورت مي گيرد و در انجام آن بايستي دقت زياد به كار برد بخصوص از نظر عمق زيرا كه در صورت اشتباه و يا نقص در عمل مشكلات عديده اي بروز خواهد كرد .
امروزه به دو صورت جداره پوششي را مشبك مي نمايند . يكي توسط گلوله هاي بخصوصي كه با روش مخصوصي به طرف ديواره فلزي چاه در عمق مورد نظر پرتاب مي گردد و ديگري بوسيله شهاب فلزي كه بوسيله باروت بوجود مي آيد . در حقيقت مي توان گفت طرز عمل هر دو تقريباً مشابه است و فقط نوع گلوله ها متفاوت مي باشد (بديهي است زماني كه لايه توليدي بودن پوشش فلزي تكميل مي گردد (open hole) ديگر عمل مشبك كردن لازم نيست .)

 

انـواع مـشبـك كنـنـده هـا

1- گـلـولـه هاي مشبـك كنـنـده
درحقيقت‌ مشابه‌ گلوله‌هاي‌ تفنگ‌ عمل‌ مي‌نمايد . بدان معني‌ كه‌ پس‌ از انفجار مختصري‌ كه‌ توسط باروت درداخل‌ تفنگ انجام مي‌گيردگلوله اي فلزي از آن خارج و به سمت ديواره فلزي چاه پرتاب مي گردد . كاليبرگلوله دراندازه هاي 8/1 تا 1 اينچ‌ موجوداست و‌سرعت‌ نهائي‌ درسرگلوله‌ تا 3300 فوت‌ درثانيه‌ مي‌رسد . از اين‌ نمون ه‌مشبك‌كننده درحال‌ حاضركمتر استفاده‌ مي‌گردد و علت‌ آن‌ كمتر بودن‌ كارآئي‌ در مقام‌ مقايسه‌ بانوع‌ دوم‌ نيز مي‌باشد.
2-شهـاب فـلـز مشبـك كنـنـده (جـت)
در اين حالت در حقيقت گلوله از دهانه فشنگ خارج نمي گردد ، بلكه انفجار در باروت باعث مي شود كه ديواره فلزي به خصوصي (liner) به حالت ذوب درآمده و تغيير شكل داده و در اثر فشار ايجادشده به خاطر انفجار به صورت جت به خارج از فشنگ راه يافته و به سمت ديواره فلزي چاه حركت كند . جت به وجود آمده با سرعت زيادو ايجاد فشار و بخصوص حرارتي كه دارد ديواره فلزي را سوراخ مي نمايد و از داخل آن عبور كرده به داخل سنگ مخزن نفوذ مي كند.

همانطور كه‌ در بالا اشاره‌ شد قدرت‌ اين‌ نمونه‌ از نمونه‌ گلوله‌اي‌ بيشتراست‌ و به‌ خاطر همين موضوع‌ موارد استفاده‌ بيشتري‌ نيز دارد. اين‌ نوع‌ مشبك‌كننده‌ در اندازه‌هاي مختلف ‌و با جنس‌ پوشش‌ خارجي‌ متفاوت‌ موجود مي‌باشد. (سراميك‌باآلومينيم‌درپوش خارجي)

Perforation1_mohande30.com.jpg

طرز عمل :
بديهي است كه عمل بايستي درون چاه و در مجاروت لايه مورد نظر صورت گيرد . لذا مشبك كننده ها را با وسايل مخصوص و با سيم تحت كنترل به داخل چاه مي فرستند .
فشنگها در محفظه هاي مخصوصي كه در روي ميله حامل آنها موجود است تعبيه مي گردند . به انتهاي آنها سيم محتوي نوعي باروت نيز متصل مي گردد و سپس اين مجموعه توسط سيم به داخل چاه فرستاده مي شود . هنگاميكه مشبك كننده ها به عمق مورد نظر رسيدند ، توسط عامل الكتريكي يك شوك وارد مي شود كه باعث ايجاد انفجار در سيم محتوي باروت مي گردد . اين سيم كه به تمامي فشنگها نيز متصل است در مسير انفجار در سيم محتوي باروت مي گردد . اين سيم سرايت كرده و باروت موجود در فشنگ نيز منفجر گردد . وبديهي‌است كه سپس فشنگ عمل اصلي خودراانجام مي‌دهد .
آنچه مسلم است اينست كه اندازه و شكل و مختصات فشنگها بر روي اثر نهائي آنها نيز مؤثرند و با توجه به نوع كار و شرايط لازم عمل مورد استفاده قرار مي گيرند .
ايجاد شبكه ها بر روي لوله پوششي داخل چاه نيز مي تواند به داخل (با در نظر گرفتن موقعيت داخل چاه) و در جهات مختلف صورت گيرد . مسلماً محل قرار گرفتن مشبك كننده ها و فاصله اي كه تا ديواره چاه دارند در راندمان آنها مؤثر خواهد بود . به طور كل مي توان شبكه ها را تحت كنترل به وجود آورد بدانمعني كه نسبت به موقعيت چاه و شرايط عمل نوع مشبك كننده ، مي شود تمامي شبكه ها در يك جهت باشند و يا تحت زاويه اي با يكديگر قرار گيرند . مسلماً اين امر در سطح زمين و هنگام تعبيه نمودن فشنگها در داخل ميله حامل صورت مي گيرد . معمولي ترين نحوه مشبك كردن اينست كه فشنگها يك در ميان با زاويه 180 درجه عمل مي كنند و بدين صورت شبكه ها كاملاً و به طور يك در ميان مقابل يكديگر قرار ميگيرند . اشكال شماره 6 تا 9 شكل ظاهري و طرز عمل و راندمان انواع مشبك كننده ها را نشان مي دهند . (جهت اطلاع بيشتر به جزوه‌هاي‌مربوط به‌شركت اسوويا كتابچه‌هاي‌شركتهاي شلمبرجر و كاپ گو مراجعه شود .)
تعداد شبكه ها در واحد طول نيز نسبت به موقعيت لايه ها و مشخصات آنها نيز متفاوت مي باشد و معمولاً از 1 ، 2ويا4 شبكه در فوت امري عادي است . (اكثراً 4 شبكه در فوت عمل مي شود . اين موضوع به خصوص در چاههاي نفت مورد نظر است . ليكن در چاههاي گاز معمولاً 2 شبكه در فوت ايجاد ميگردد ) .

Perforation2_mohande30.com.jpg

فاكتورهائي كه در مشبك كردن مؤثرند
1- مشخصات و موقعيت سنگ مخزن نيز در ايجاد شبكه ها دخالت مستقيم و تام دارد .
2- فاصله قرار گرفتن فشنگ نسبت به ديواره فلزي كه قرار است در آن شبكه ايجاد شود نيز از عوامل مهم مي باشد . اين امر در قطر ورودي به شبكه و عمق نفوذ آن در داخل سنگ مخزن مؤثر مي باشد .
3- شكل داخل چاه و جنس ديواره فلزي پوششي در عمل مشبك كردن تأثير دارد .
4- به طور قطع نوع ، اندازه فشنگ ، مقدار باروت و شكل داخلي فشنگ در عمق مشبك كردن و بخصوص در راندمان آن بسيار مؤثر است .

Perforation3_mohande30.com.jpg


  • h-chapati این پست را پسندیده است