پرش به

برای استفاده از تمام امکانات انجمن باید عضو شوید.
اگر قبلا عضو شده اید باید وارد انجمن شوید.
عضویت ... ورود



تصویر

  • لطفا وارد حساب کاربری خود شوید تا بتوانید پاسخ دهید
بدون پاسخ

#1 مدیر انجمن

مدیر انجمن

    مدیر کل

  • مدیر کل
  • 143 ارسال
  • تاریخ عضویت :
    پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۳
    • جنسیت:
      آقا
    • مقطع تحصیلی:
      لیسانس
    • رشته تحصیلی::نفت

    ارسالی شنبه ۱۹ مهر ۹۳

    الکترومغناطیس
    در آزمون كارشناسي ارشد مهندسي برق سال 91 (بهمن 90)، تعداد سوالات درس الكترومغناطيس نيز مانند ساير دروس امتحاني اين رشته از 15 به 12 سوال كاهش يافت.

    درس الكترومغناطيس همواره به عنوان يك درس مفهومي كه تسلط به آن مستلزم دقت و مطالعه زياد است در ميان درس‌هاي رشته‌هاي برق و فيزيك سرآمد بوده است. در درس الكترومغناطيس همواره سوالاتي بسيار مفهومي و سخت گنجانده مي‌شود به طوري كه كمتر شنيده‌ايم كسي در آزمون كارشناسي ارشد، الكترومغناطيس را بالاي %90 بزند هرچند كه در آزمون‌هاي كارشناسي ارشد سال‌هاي اخير مقداري سطح دشواري سوالات، كاهش يافته و داوطلبان مي‌توانند با مطالعه‌اي منظم و مفهومي به درصد مناسبي در اين درس برسند.
    اگر اين درس را به دو بخش الكتريكي و مغناطيسي تقسيم كنيم، مي‌بينيم كه در آزمون كارشناسي ارشد سال 91 سوالات اين دو بخش يكسان بوده است، يعني %50 از بخش اول و %50 از بخش دوم مي‌باشد. همچنين زماني كه سوالات اين درس را با سال قبل مقايسه كنيم مي‌توان گفت كه سوالات سال 91 از لحاظ سطح دشواري در جايگاه بالاتري قرار دارد و علاوه بر آن مفهومي‌تر نيز شده‌اند.

     

    الکترونیک

    در آزمون كارشناسي ارشد مجموعه مهندسي برق سال 91 (بهمن 90)، همانند ساير دروس اين رشته، تعداد سوالات درس الكترونيك كه از دروس مهم و تأثيرگذار مي‌باشد، به 12 سوال كاهش يافت.
    همانند سال‌هاي گذشته از فصل ديود، 1 سوال مطرح شد كه پاسخ‌گويي به آن چندان مشكل نبود. ترانزيستورهاي ماسفت كه چند سالي است فصل مورد علاقه طراحان مي‌باشد؛ در آزمون سال 91، 3 سوال را به خود اختصاص داده بود كه تقريباً سوالات آن در سطح سوالات مطرح شده در آزمون سال 90 بود. 2 سوال از فصل ترانزيستورهاي دوقطبي در دستور كار طراحان قرار گرفت كه اين 2 سوال نيز تقريباً هم سطح سوالات سال 90 بود. 2 سوال نسبتاً دشوار نيز از فصل تقويت كننده‌هاي تفاضلي در آزمون سال 91 قرار داشت. نكته قابل توجه اين بود كه در آزمون سال 91 همانند آزمون سال 90 از فصل آينه جريان، مستقيماً سوالي وجود نداشت. از بخش تنظيم‌كننده‌هاي ولتاژ 1 سوال نسبتاً دشوار و همچنين از بخش تقويت‌كننده‌هاي عملياتي و تقويت‌كننده‌هاي توان نيز هر كدام 1 سوال در آزمون سال 91 سهم داشتند كه مي‌توان گفت كه سوالات مربوط به آنها در سطح سوالات آزمون 90 بود. 1 سوال نسبتاً ساده‌تر نسبت به آزمون 90 از فيدبك منفي در آزمون سال 91 به چشم مي‌خورد.
    مي‌توان گفت در مجموع سوالات آزمون سال 91 مفهومي‌تر و نسبتاً مشكل‌تر از سوالات آزمون سال 90 بود. در پايان مي‌توان به اين نكته اشاره كرد كه داوطلبان بايد زمان زيادي را به فصل ترانزيستورهاي دو قطبي و ترانزيستورهاي ماسفت اختصاص‌ دهند زيرا علاوه بر اينكه مستقيماً تعداد سوالات بيشتري از اين دو فصل مطرح مي‌شود، اين دو فصل پايه و اساس فصل‌هاي ديگر نيز مي‌باشند.

     

    بررسی سیستم های قدرت
    در آزمون كارشناسي ارشد مهندسي برق سال 91 (بهمن‌ماه 90)، مانند ساير دروس تخصصي تعداد سوالات درس بررسي سيستم‌هاي قدرت از 15سوال به 12 سوال كاهش يافت كه از اين 12 سوال، 2 سوال از فصل مفاهيم اساسي سيستم‌هاي انرژي الكتريكي، 2 سوال از فصل پارامترهاي خط انتقال، 6 سوال از فصل مدل و عملكرد خط انتقال، 1 سوال از فصل پيش‌بار و 1 سوال از فصل شبكه‌هاي توزيع انرژي بود.
    همانند روند سال‌هاي قبل بيشتر سوال‌ها از فصل مدل و عملكرد خط انتقال طرح شده بود. اين فصل در سال‌هاي قبل نيز بيشترين تعداد سوالات را به خود اختصاص مي‌داد، تقريباً 5 تا 6 سوال از 15 سوال. اما در آزمون سال 91، %50 سوال‌ها يعني6 سوال از 12 سوال از اين فصل طرح شد كه نشان از اهميت اين فصل دارد. نكته‌اي كه در سوالات امسال به چشم مي‌خورد طرح 1 سوال از مبحث انعكاس بود و براي اولين بار است كه در آزمون كارشناسي ارشد از اين مبحث سوالي طرح ‌مي‌شد. از لحاظ سطح دشواري سوالات، آزمون 91 خيلي از سال‌هاي قبل متفاوت نبودند اما سوالات امسال بسيار زيركانه طرح شده و داراي تله بودند چنانچه داوطلب به تمام مفاهيم و جزئيات دقت نمي‌كرد به راحتي گزينة اشتباه را انتخاب مي‌كرد.
     
    تجزیه و تحلیل سیستمها
    تعداد سوالات درس تجزيه و تحليل سيستم‌ها در آزمون كارشناسي ارشد مهندسي برق سال 91 (بهمن 90)، همانند دروس ديگر مجموعه مهندسي برق به 12 سوال كاهش يافت كه نسبت به آزمون سال 90، 3 سوال از تعداد سوالات كم شده بود. مقدمه‌اي بر سيگنال و سيستم‌ها در آزمون سال 91 سهم 3 سوالي از تعداد كل سوالات داشت، از سيستم‌هاي خطي تغييرناپذير با زمان (LTI) و كانولوشن سوال مطرح شد. از فصل نمايش سري فوريه سيگنال‌هاي متناوب كه مستقيماً سهمي در آزمون سال 90 نداشت 2 سوال طرح شده بود.
    از مبحث تبديل فوريه زمان پيوسته همانند سال گذشته 1 سوال وجود داشت. فصل نمونه‌برداري و تبديل لاپلاس مانند سال 90 جايي در ميان سوالات مطرح شده نداشتند. تبديل Z كه مستقيماً سهم 3 سوالي در آزمون سال 90 داشت با كاهش تعداد سوالات مواجه شد و تنها 1 سوال از اين فصل در آزمون سال 91 مطرح شد.
    نكته‌اي كه در سوالات آزمون كارشناسي ارشد سال 91 وجود داشت كاهش چشم‌گير تعداد سوالات طرح شده از فصل تبديل فوريه زمان بود از اين فصل در آزمون سال 90، 4 سوال مطرح شده ولي در آزمون سال 91 تنها 1 سوال وجود داشت. در مجموع مي‌توان گفت سوالات اين درس مفهومي‌تر و نسبتاً مشكل‌تر از سوالات آزمون 90 طرح شده بود.
     
    تحلیل مدارهای الکتریکی
    آزمون كارشناسي ارشد سال 91 (بهمن 90)، رشته مهندسي برق در يك روز برگزار شد و مدت زمان امتحان از 5 ساعت به 4:15 كاهش يافت. تعداد سوالات آزمون كارشناسي ارشد تمام درس‌هاي مهندسي برق به جز زبان تغيير كرد و از 15سوال به 12سوال كاهش يافت. تعداد سوالات درس تحليل مدارهاي الكتريكي نيز از 15 به 12 سوال كاهش يافت. نكته‌اي كه در مورد سوالات كارشناسي ارشد برق به چشم مي‌خورد اين بود كه در درس تحليل مدارهاي الكتريكي بر خلاف درس‌هاي ديگر رشته برق كه به دليل كاهش سوال، از برخي مباحث سوال طرح نشده بود، از تمام مباحث مدار سوال مطرح شده بود.
    از لحاظ بودجه‌بندي از مبحث مباني مدارهاي الكتريكي، قضاياي اوليه مدار و قضاياي تونن و نورتن 2 سوال، مدارهاي مرتبه اول 1 سوال، مدارهاي مرتبه دوم 1 سوال، تحليل حالت دائمي سينوسي 1 سوال، گراف‌هاي شبكه و روش‌هاي تجزيه و تحليل مدار و مدار دوگان 1 سوال، معادلات حالت 1 سوال، تبديل لاپلاس، توابع شبكه و فركانس طبيعي 1 سوال، قضاياي شبكه 1 سوال، شبكه‌هاي دو دريچه‌اي 1 سوال، مدارات غيرخطي، انتگرال كانولوشن و تقويت‌كننده عملياتي 2 سوال، مطرح شده بود.
    در سال‌هاي اخير روند سوالات مدار رو به مفهومي‌تر شدن پيش رفته است، اما هنوز براي حل سوالات مدار دانشجو احتياج به تمرين و تكرار فراوان دارند به عبارتي براي اينكه دانشجو بتواند سوالات مدار را در زمان تعيين شده پاسخ دهد بايد قبلاً از مباحث مختلف به اندازة كافي سوال حل كرده باشد تا سوالات آزمون كارشناسي ارشد، نكته جديدي براي او نداشته و فقط زمان را صرف محاسبات كند، نه اينكه زمان را به حل سوالي اختصاص دهد كه براي اولين بار است با آن مواجه مي‌شود. درس تحليل مدارهاي الكتريكي در آزمون كارشناسي ارشد امسال شامل چند نكته بود:
    1ـ سوالات اين درس در تمام فصول پخش مي‌شوند لذا دانشجو بايد تمام مباحث را با دقت بخواند.
    2ـ سوالات اين درس به گونه‌اي هستند كه براي حل آنها احتياج به تمرين و تكرار زياد است تا علاوه بر ذهن دست نيز به اين سوالات عادت كند.

     

    ریاضیات

    آزمون كارشناسي ارشد برق سال 91 (آزمون بهمن 90) ، در يك روز برگزار شد (تا قبل از اين سال آزمون رشته برق در دو روز پنج‌شنبه و جمعه برگزار مي‌شد) و در همين راستا بايد تعداد سؤالات كم مي‌شد تا مدت زمان آزمون نيز طولاني نشود، كه در اين بين سهم رياضيات از 15 سؤال به 12 سؤال كاهش يافت. اين تعداد سؤالات باعث مي‌شود داوطلب مجبور باشد تمام مباحث را كامل بخواند، چون مثلاً ممكن است از يك فصل 2 سؤال و از فصلي ديگر هيچ سؤالي طرح نشود. از اين 12 سؤال 3 سؤال از درس معادلات ديفرانسيل، 7 سؤال از درس رياضي مهندسي و 2 سؤال از آمار و احتمال طرح شده بود. نكته قابل توجه در سؤالات امسال نسبت به سال قبل، وجود يك سؤال كاملاً مفهومي در درس رياضي مهندسي بود كه البته با وجود سختي با كمي چاشني شانس و البته تحليل فيزيكي مسئله، مي‌شد به آن پاسخ داد. در درس رياضي مهندسي 3 سؤال از فصل معادلات با مشتقات جزئي، 1 سؤال از مبحث سري فوريه، 1 سؤال از انتگرال‌هاي مختلط، 1 سؤال از فصل نگاشت و يك سؤال از مبحث توابع مختلط (بررسي توابع تحليلي و سري‌هاي مختلط) در نظر گرفته شده بود. يك سؤال از فصل معادلات مرتبه دوم، 1 سؤال از فصل تبديل لاپلاس و 1 سؤال از فصل دستگاه معادلات از درس معادلات ديفرانسيل طرح شده بود و بالاخره از 2 سؤال آمار و احتمال، 1 سؤال آن مربوط به فصل احتمال و 1 سؤال آن به مبحث متغيرهاي تصادفي و تابع چگالي احتمال اختصاص داشت. اگر بخواهيم مقايسه‌اي بين سؤالات رياضي آزمون كارشناسي ارشد سال 91 با آزمون سال قبل انجام دهيم، بايد بگوييم در مجموع، سؤالات امسال سخت‌تر از سال قبل بود، خصوصاً در درس رياضي مهندسي كه هيچكدام از آن‌ها با روش «عددگذاري و يا رد گزينه» قابل پاسخگويي نبودند و همچنين در درس آمار 2 سؤال بسيار سخت مطرح شده بود كه البته يكي از سؤالات مشابه سوالي در آزمون رشته برق سال 1373 بود، اما در عوض سؤالات درس معادلات ديفرانسيل تقريباً آسان بود، حتي سؤالات مربوط به تبديل لاپلاس را داوطلبان مي‌توانستند به راحتي با استفاده از مبحث «انتگرال‌هاي مختلط» مربوط به درس رياضي مهندسي نيز جواب دهند و سؤال دستگاه معادلات با روش عددگذاري به راحتي قابل پاسخ دادن بود. روند سؤالات رياضيات در آزمون كارشناسي ارشد برق امسال شامل چند نكته بود:
    1ـ درس رياضي مهندسي نقش اصلي و تعيين كننده را دارد كه در خود اين درس فصل معادلات با مشتقات جزئي پر اهميت‌تر از بقيه است. (حدود 40 درصد سؤالات رياضي مهندسي)
    2ـ با توجه به كم شدن سؤالات، داوطلبان بايد تمام فصول كتاب‌ها را دقيق و كامل مطالعه كنند (البته با در نظر گرفتن اهميت فصول).
    3ـ حل تمرين‌هاي زياد و تست‌هاي فراوان لازم و ضروري مي‌باشد.
    4ـ با توجه به استفاده سؤالات ممكن در آزمون‌هاي سال‌هاي قبل، به نظر مي‌رسد تا حدي طرح سؤالات مفهومي در دستور كار طراحان قرار گيرد.

     

    سیستم های کنترل خطی
    در آزمون كارشناسي ارشد مهندسي برق سال 91 (بهمن 90)، تعداد سوالات درس كنترل نسبت به سال گذشته از 15سوال به 12سوال كاهش يافت. كم شدن تعداد سوالات باعث شده بود از برخي مباحث سوال طرح نشود. در آزمون كارشناسي ارشد سال 91، 6 سوال از فصل سيستم‌هاي كنترل خطي شامل 1 سوال از تحليل پايداري سيستم، 1سوال آمار، 2 سوال از تحليل پاسخ حالت دايمي، 2 سوال از ابزار گرافيكي تحليل در حوزه زمان، 4 سوال از ابزار گرافيكي تحليل در حوزه فركانس و 2 سوال از روش‌هاي جبران‌سازي كلاسيك طرح شده بود. سوالات آزمون كارشناسي ارشد درس سيستم‌هاي كنترل از سال 86 به بعد تغيير كرده و مفهومي‌تر شدند. سوالات امسال نيز مفهومي و با نكات خاصي طرح شده بودند، در صورتي كه دانشجو مباحث را به خوبي درك نكرده بود نمي‌توانست به جواب درست برسد. روند سوالات آزمون كارشناسي ارشد 91 درس كنترل شامل چند نكته بود:
    1ـ درصد بيشتر سوال‌ها از فصل ابزار گرافيكي تحليل در حوزة فركانس طرح شده بود.
    2ـ با توجه به اينكه سوالات مفهومي‌تر شده بودند و احتمالاً در سال‌هاي بعد نيز اين روند ادامه دارد دانشجو هم نياز به مطالعه مفهومي و تشريحي دارد و هم اينكه بايد تست زياد حل كند تا به نكات ريز نيز مسلط شود.
     
    مدار منطقی و ریزپردازنده
    در آزمون كارشناسي ارشد مهندسي برق سال 91 (بهمن‌ماه 90)، تعداد سوالات درس مدار منطقي و ريزپردازنده‌ها به 12 سؤال كاهش يافته است.
    از اين 12 سؤال، تعداد 1 سؤال از مبحث مدارهاي منطقي، 2 سؤال از مبحث ساده‌سازي توابع منطقي، 3 سؤال از مبحث مدارهاي منطقي تركيبي، 4 سؤال از مبحث مدارهاي منطقي ترتيبي و 2 سؤال از واحدهاي منطقي ترتيبي طرح شده است.
    اگر بخواهيم سؤالات سال 91 را با سؤالات سال گذشته مقايسه كنيم بايد بگوييم كه سؤالات سال 91 مفهومي‌تر و مشكل‌تر از سؤالات سال 90 بود.
    ميزان سختي و راحتي سؤال‌ها بدين صورت است كه:
    ـ تك‌ سؤال مبحث مدارهاي منطقي نسبتاً راحت طرح شده بود و با كمي مطالعه اوليه پاسخگويي به سؤال به سادگي انجام مي‌گرفت.
    ـ دو تستي كه از مبحث ساده‌سازي توابع منطقي طرح شد تا حدودي مفهومي‌ بوده و نسبت به سال گذشته مشكل‌تر بود.
    ـ از 4 تست مبحث مدارهاي منطقي تركيبي يك تست (تست 95) كه پياده‌‌سازي با استفاده از مالتي‌پلكسر انجام مي‌شد، دشوار بود و نياز به مطالعه بيشتر داشت و احتمالاً كساني مي‌توانستند به اين تست پاسخ دهند كه تسلط عميق‌تري نسبت به مباحث داشتند. از 3 تست ديگر اين مبحث، يكي از تست‌ها دشوارتر بود.
    ـ مدارهاي منطقي‌ ترتيبي شامل سه تست بود كه هر سه تست به ويژه يكي از آنها (تست101) مفهومي و مشكل بود. داوطلب در صورتي مي‌تواند به تست‌هاي اين مبحث پاسخ دهد كه به مباحث ديگر تسلط كافي داشته باشد.
    ـ 2 تست واحدهاي منطقي ترتيبي نيز مفهومي بود. اما به مراتب ساده‌تر از مباحث ديگر طرح شده بود و در صورت تسلط نسبي نيز پاسخگويي به سوالات امكان‌پذير مي‌شد.
    در كل مي‌توان اينطور عنوان كرد كه تست‌هاي سال 91 مشكل‌تر و مفهومي‌تر از سال گذشته بوده و تسلط به اكثر فصول براي پاسخگويي به آنها لازم به نظر مي‌رسد. با توجه به كم شدن تعداد سوالات، طراح ممكن است چندين نكته را در يك تست مطرح كند كه اين موضوع باعث پيچيده‌تر شدن مطالب مي‌شود و به همين دليل به داوطلبان توصيه مي‌شود مثال‌ها و تست‌هاي پيچيده را بيشتر حل كنند.
     
    زبان تخصصی
    در آزمون كارشناسي ارشد مهندسي برق سال 91 (بهمن 90)، مانند سال گذشته 15 سوال زبان تخصصي طرح شد. ضريب سختي سوالات سال 90 بالاتر از سال 91 بود، تعداد سوالاتي كه بدون خواندن متن و با تسلط به لغات تخصصي قابل پاسخ‌گويي بود در سال 90، 2 سوال و در سال 91، 4 سوال بوده است. در تحليل سوالات زبان تخصصي برق مي‌توان گفت تقسيم‌بندي سوالات به دو بخش لغات تخصصي و درك مطلب با اين هدف بوده است كه داوطلبان گرامي متوجه باشند كه پاسخ‌دهي به سوالات زبان دو توانايي ايشان را مي‌طلبد.
    1ـ تسلط به لغات تخصصي
    2ـ تسلط به مهارت‌هاي 16 گانه درك مطلب
    توجه داشته باشيد كه حتي براي پاسخ‌دهي به سوالات درك مطلب نيز بايد لغات تخصصي را بدانيد. اما مهارت‌هاي 16گانه براي نيل به اين هدف است كه اگر داوطلبان در سر آزمون ارشد به متوني برخوردند كه مشكل بوده يا غير فهم است براي پاسخ‌دهي به اين گونه سوالات از مهارت‌هاي 16گانه درك مطلب استفاده كنند.




    همچنین به مهندسی برق و الکترونیک, کارشناسی ارشد, تحلیل آزمون کارشناسی ارشد, کارشناسی ارشد مهندسی برق, کارشناسی ارشد مهندسی برق 91, تحلیل کارشناسی ارشد برق 91, کنکور و تحصیلات تکمیلی نیز برچسب خورده است

    0 کاربر در حال خواندن این موضوع است

    0 کاربر، 0 مهمان و 0 عضو مخفی